الگوی فرهنگ کوه یخ+فرهنگ سازمانی

کوه یخ

در سال ۱۹۷۶، ادوارد تی هال “مدل فرهنگ کوه یخ” را توسعه داد و توضیح داد که فرهنگ سازمانی مانند کوه یخی است که در دریاهای قطبی یافت می شود. آنچه می بینید فقط نوک کوه یخ است. در زیر آن توده ای عظیم و نامرئی قرار دارد که همه چیز را به شدت در کنار هم نگه می دارد.

الگوی فرهنگ کوه یخ چیست؟

مدل کوه یخ فرهنگی است که به شما این امکان را می دهد فرهنگ سازمانی خود را اندازه گیری کنید. این مدل به ارزیابی میزان همسویی ارزش‌های فرهنگی سازمان با اهداف و حل مشکلات عملکرد کمک می‌کند.

کوه یخ فقط یک نهم حجم آن بالاتر از سطح آب است و بقیه آن در زیر سطح دریا باقی می ماند. به طور مشابه، مولفه هایی مانند دانش و مهارت قابل مشاهده است،این دو ویژگی ۲۰ درصد از شایستگی های یک فرد را تشکیل می دهند و تشخیص آنها نسبتا آسان است. اما سایر مولفه های رفتاری مانند نگرش، ویژگی ها، سبک های تفکر، تناسب سازمانی و غیره پنهان یا در زیر سطح هستند فرهنگ سازمانی به همین گونه است.

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی مجموعه شخصیتی از باورها و ارزش‌هایی است که افراد انجام می‌دهند. فرهنگ هنجار ضمنی است که نوع رفتار کارکنان را که در سازمان پذیرفته، رد، تشویق یا دلسرد می شود، تعریف می کند.

جای تعجب نیست که فرهنگ یک سازمان وجه مشترکی است که سازمان های با بهترین عملکرد را از بقیه متمایز می کند.

مدیر منایع انسانی:

مدیریت منابع انسانی (HRM) روشی است برای استخدام، استقرار و مدیریت کارکنان یک سازمان.

واژه منابع انسانی برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰ و سپس به طور گسترده تر در دهه ۱۹۶۰ برای توصیف افرادی که برای سازمان کار می کنند به طور کلی استفاده شد.

اهمیت مدیریت منابع انسانی:

 مدیران منابع انسانی می توانند به استخدام افراد حرفه ای جدید که دارای مهارت های لازم برای پیشبرد اهداف شرکت هستند و همچنین به آموزش و توسعه کارکنان فعلی برای رسیدن به اهداف کمک کنند.

بخش‌های منابع انسانی در سازمان‌های مختلف می‌توانند از نظر اندازه، ساختار و ماهیت موقعیت‌های فردی خود متفاوت باشند.

اهداف مدیریت منابع انسانی

  • اهداف اجتماعی
  • اهداف سازمانی
  • اهداف عملکردی
  • اهداف شخصی

به طور مثال آمازون نمونه ای از یک شرکت بزرگ با چندین نوع پست تخصصی در حوزه منابع انسانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *