فرا رسانه با ما تاپ

امواج بازاریابی چیست؟

علم بازاریابی مراحل مختلفی دارد که برای موفقیت در کسب و کار خود بهتر است آن را بشناسیم.

به این مراحل امواج بازاریابی می‌گویند.

امواج بازاریابی:

۶ موج بازاریابی وجود دارد که هر کدام را به اختصار توضیح میدهیم.

۱.موج تولید:

تنها هدف کارخانه ها تولید محصولات ارزان قیمت بود، چرا که مشتریان، طرفدار کالاهای ارزان و قابل دسترس بودند.

این موج از سال ۱۸۶۰ آغاز شد و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت.

هنوزم بعضی از کارخانه ها در این مرحله از بازاریابی هستند.

مخصوص کارخانه هایی است که انحصار تولید محصولی را دارند و هیچ گونه رقیبی ندارند.

۲.موج کالا:

مشتریان دیگر تنها طرفدار اجناس ارزان نبودند بلکه باید کالا، ویژگی خاصی میداشت تا آن را خریداری می‌کردند.

این مرحله باعث رشد و پیشرفت کالاهای مختلف می‌شود و کارخانجات برای پیشی گرفتن از رقبای خود باید به ویژگی کالاهای خود بیافزایند.به یاد داشته باشید کیفیت و بهبود محصولات، مسئله بسیاری مهمی در استراتژی‌های بازاریابی است.

۳.موج فروش:

در این مرحله فروش کارخانه به میزان تلاش کارخانه وابسته است.

این موج در دهه ۱۹۵۰ با رکود بزرگ در ایالات متحده آغاز شد

در این موج، بازاریابان باید با بیان ویژگی های مثبت کالا و یا خدمات خود مشتریان را راضی کنند تا ازآنها خریداری کنند.

 

۴.موج بازاریابی:

 این موج از ۱۹۵۰ آغاز شد در این مرحله نگرش ها تغییر کرد.

در مراحل قبل، استراتژی بر آن بود که ابتدا محصول را تولید کنند سپس بدنبال مشتری باشند اما در این مرحله، استراتژی تغییر کرد.

ابتدا نیاز های مخاطبین را شناسایی کردند و سپس براساس نیاز آن کالا هارا تولید کردند.

۵.بازاریابی اجتماعی:

این دیدگاه در سال ۱۹۷۲ مطرح شد.در این نوع نگاه، سودآوری کسب و کار در گرو رضایتمندی مصرف کنندگان و رفاه جامعه تعیین می‌شود.

بهترین گروه در این بازاریابی گروه های خیریه هستند.

۶. بازاریابی مراوده‌ای:

با شروع دهه ۹۰ میلادی آغاز شد.این نوع بازاریابی در تلاش است با مشتریان خود رابطه بلند مدتی داشته باشد.

این نوع روابط بلند مدت بر مبنای تعهد و اعتماد شکل می‌گیرد.

طبق نظریه کاتلر  هزینه جذب هر مشتری جدید ۵ برابر نگه‌داشت مشتریان قدیمی است، پس بهتر است شرکت ها مشتریان خود را حفظ کنند.

نتیجه:حال که امواج مختلف رابررسی کردیم، میتوانید کسب و کار خود را شناسایید که در کدام مرحله از بازاریابی هستید.

خروج از نسخه موبایل