بازاریابی شبکه ­ای

بازاریابی شبکه ای نوعی بازاریابی است که بر افراد متکی است. ما در این مقاله به معایب و مزایای بازاریابی شبکه ای و انواع آن می‌پردازیم.

بازاریابی شبکه ­ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای روشی است که علاوه بر متکی بودن با افراد، برای رشد کسب و کار خود و یا فروش محصولات از شبکه های مجازی استفاده می‌کنند.

شبکه های اجتماعی به جذب افراد جدید از طریق شیوه های مختلف مانند آموزش و راهنمایی آنها کمک می‌کند.

مشکلات بازاریابی شبکه ای:

بسیاری در حال ارزیابی جوانب مثبت و منفی بازاریابی شبکه ای هستند تا ببینند آیا این می تواند یک فرصت تجاری مناسب برای آنها باشد یا خیر.

در اینجا برخی از نکات کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  • تولیدکنندگان برای تعیین تقاضای مصرف کننده به توزیع کنندگان وابسته هستند، پیش بینی اهداف تولید می تواند دشوار باشد. ممکن است در نهایت محصولات خود را کم یا بیش از حد ذخیره کنند.
  • در این شکل از تجارت، اساساً این توزیع کنندگان هستند که تحویل کالا به مشتریان نهایی را تسهیل می کنند. تولیدکنندگان نقش محدودی در این زمینه دارند. در نتیجه، ممکن است کنترل توزیع و فروش برای آنها مشکل باشد.

 

جوانب مثبت بازاریابی شبکه ای

  1. راهی برای به اشتراک گذاشتن محصول یا خدماتی است که مردم واقعاً به آن علاقه دارند.
    یک مثال خوب از آن Plexus یا “نوشیدنی صورتی” است. شبکه های اجتماعی مملو از داستان های موفقیت افرادی است که با این محصول وزن کم کرده و انرژی بیشتری را تجربه کرده اند. آنقدر آن را دوست دارند که نماینده محصول می شوند. نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که وقتی مردم به چیزی علاقه مند هستند، می توانند آن را به طور موثرتری بفروشند.
  2. می تواند یک راه آسان برای شروع یک فرصت تجاری باشد.
    اگر ساعات کاری یک فرد در محل کار کاهش می‌یابد یا بیکاری طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد، بازاریابی شبکه‌ای فرصتی را برای کمک به تامین هزینه‌های زندگی فراهم می‌کند. بسیاری از فرصت ها با سرمایه گذاری کم ریسک در اولین محصولات یا خدماتی که قرار است فروخته شوند به دست می آیند و این به افراد امکان می دهد فوراً شروع به کسب درآمد کنند.
  3. زمان بیشتری را در خانه برای افراد فراهم می کند.
    کار از خانه رویای بسیاری از افراد در جهان امروز است. بازاریابی شبکه ای این فرصت را فراهم می کند و این کار را معمولاً با محصولاتی که قبلاً ایجاد شده اند انجام می دهد. هیچ هزینه ای وجود ندارد که باید از قبل برای توسعه یک محصول یا خدمات شخصی پرداخت شود و هیچ بازاریابی واقعی که باید خارج از ایجاد شهرت شخصی به عنوان یک نماینده خوب انجام شود، وجود ندارد. به عبارت دیگر، خانواده شما همکار شما می شوند.
  4. این شانس وجود دارد که از طریق بازاریابی شبکه ای درآمد خود را افزایش دهید.
    بیشتر فرصت ها شامل کسب درآمد از طریق کمیسیون های فروش مستقیم، کمیسیون های پایین خط و پاداش هایی است که در صورت تحقق اهداف عملکرد به دست می آیند. با گروه مناسبی از افراد که خودانگیزه کار با شما هستند، می‌توان سودهای مستمری را از همان تلاش‌های اولیه‌ای که برای ایجاد تیم و شروع فروش محصولات به مشتریان انجام شد، به دست آورد.
  5. برای کسب درآمد لازم نیست چرخ دوباره اختراع شود.
    بازاریابی شبکه ای از سیستم های موجود برای فروش محصولات و توسعه اعضای تیم استفاده می کند. اینها بهترین شیوه هایی هستند که در طول زمان توسعه یافته اند زیرا کارایی آنها ثابت شده است. در عوض، استفاده از آنها به نمایندگان اجازه می دهد تا شروع به تقویت رشد و رشد شخصی خود کنند، از جمله مهارت های رهبری که ممکن است برخی هرگز از وجود آن ها اطلاع نداشته باشند. در مقابل، خوشحال کردن مردم از کاری که انجام می‌دهید، می‌تواند باعث شود شما نیز احساس خوشبختی کنید.
  6. مربیگری اغلب جزء کلیدی تجربه بازاریابی شبکه ای است.
    تئوری بازاریابی شبکه ای چیزی شبیه به این است: شما برای نمایندگی ثبت نام می کنید. شما به یک حامی اختصاص داده شده اید که به شما کمک می کند شهرت خود را شروع کنید. با افزایش فروش و کسب پورسانت، اسپانسر شما نیز بخشی از کمیسیون را دریافت می کند. همه برنده می شوند، از جمله مشتری که محصول مورد نظر خود را دریافت می کند.

 

معایب بازاریابی شبکه ای

  1. اکثر مردم از طریق بازاریابی شبکه ای ثروتمند نمی شوند.
    حقیقت این است که اکثر مردم حتی از طریق بازاریابی شبکه ای درآمدی پاره وقت به دست نمی آورند. مشکل این است که در اکثر سازمان های MLM هیچ محدودیتی وجود ندارد. اگر می خواهید نماینده شوید، هزینه را پرداخت کنید و نماینده شوید. این باعث ایجاد جیب های رقابتی می شود که بازارها را با کالاها یا خدمات ارائه شده اشباع می کند و سودآوری را محدود می کند.
  2. اکثر فروش های بازاریابی شبکه ای حضوری است.
    کمتر از ۶ درصد از فروش MLM در اینترنت رخ می دهد. در مقایسه، حدود ۸۰ درصد از فروش ها در یک ملاقات حضوری اتفاق می افتد. بسیاری از افرادی که برای اولین بار وارد عرصه بازاریابی شبکه ای می شوند، عادت ندارند که بتوانند با غریبه ها صحبت کنند یا در مورد مزایا و معایب محصول خود صحبت کنند. به همین دلیل است که اکثریت نمایندگان به خانواده های خود می فروشند و نه هیچ کس دیگری.

 

  1. رشد کردن به زمان نیاز دارد.
    بازاریابی شبکه ای ممکن است راهی آسان برای کسب درآمد به نظر برسد، اما به عنوان یک نماینده مستقل، کاری که شما انجام می دهید اساساً ایجاد کسب و کار خودتان است بدون اینکه به طور رسمی کسب و کار خودتان باشد. شما مطالب تبلیغاتی، دسترسی به یک تیم مجرب، و شاید حتی یک وب سایت سفارشی دریافت می کنید، اما اگر مردم در مورد آن ندانند، بهترین محصول در جهان به فروش نخواهد رسید. رشد حضور در بازاریابی شبکه ای مانند هر تجارت دیگری زمان می برد و این زمانی است که برخی افراد ممکن است نداشته باشند.
  2. رد کردن زیادی وجود دارد.
    بسیاری از مردم در اولین شروع بازاریابی شبکه ای به شما می گویند “نه”. این پاسخ منفی همچنان ادامه خواهد داشت… و ادامه خواهد داشت. میانگین افرادی که برای اولین بار این چالش را شروع می کنند، ممکن است نرخ تبدیل ۱% داشته باشند. این بدان معناست که از ۱۰۰ نفری که برای فروش به آنها مراجعه می شود، ۹۹ نفر از آنها این فرصت را رد می کنند. برای کسانی که از چنین منفی‌هایی دلسرد می‌شوند، رد کردن می‌تواند باعث شود فرصت خوبی برای بازاریابی شبکه‌ای از بین برود.
  3. کلاهبرداری های بازاریابی شبکه ای زیادی وجود دارد.
    گاهی اوقات تشخیص اینکه چیزی واقعی است یا اینکه چیزی فقط یک کلاهبرداری با بازاریابی شبکه ای مدرن است، دشوار است. اگر محصول یا خدمات ملموسی فروخته می‌شود، معمولاً این فرصت امن است. اگر سرمایه‌گذاری‌ها بدون هیچ بازدهی واقعی به جز «اطلاعات» درخواست می‌شوند، باید از آن اجتناب کرد. بیگانگی با هر فرصت بازاریابی شبکه ای آسان است و درگیر شدن در چیزی که ظاهر کلاهبرداری دارد، این فرصت تجاری را از بین می برد.
  4. حامیان همیشه مربیان خوبی نیستند.
    این دنیای سگ خواری است و هر خون جدیدی که به یک فرصت بازاریابی شبکه ای وارد می شود یک تهدید بالقوه است. اگر در فروش مهارت دارید و زنجیره فرماندهی را با خط پایین خود پیش می برید، آن حامی که در ابتدای راه اندازی به شما کمک کرده است، دیگر نمی خواهد مربی شما باشد. برخی از اسپانسرها حتی به هیچ وجه به مربیگری هم نمی پردازند. شما اغلب در حامی مالی خود نیز حق انتخاب ندارید، به این معنی که موفقیت کسب و کار شما ممکن است به عدم قطعیت هایی بستگی داشته باشد که خارج از کنترل شما هستند.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای نشان می دهد که این می تواند یک تجربه بالقوه سودآور باشد، اما معمولاً کار بیشتری را می طلبد که اکثر مردم پیش بینی می کنند برای ایجاد این سود انجام شود. اگر عاشق یک محصول خاص هستید، عاشق صحبت با مردم هستید، و می‌توانید با چندین بار رد روزانه فروش خود مقابله کنید، این می‌تواند فرصت مناسبی برای شما باشد.

 

 

انواع بازاریابی شبکه ای چیست؟

 

بازاریابی شبکه ای در سطوح مختلف عمل می کند. این باعث می شود سه نوع از آن

 

  • بازاریابی شبکه ای تک لایه
  • بازاریابی شبکه ای دو لایه
  • بازاریابی شبکه ای چند سطحی

 

 

۱.    بازاریابی شبکه ای تک لایه

 

شما به برنامه وابسته یک شرکت ملحق می شوید تا محصولات یا خدمات آن را از طریق بازاریابی شبکه ای تک لایه بفروشید. شما نیازی به استخدام توزیع کنندگان دیگر ندارید و فروش مستقیم تنها منبع درآمد شماست. Avon، یک شرکت لوازم آرایشی شناخته شده، از بازاریابی شبکه ای تک لایه استفاده می کند.

 

برخی از طرح‌های وابسته به اینترنت برای هدایت ترافیک به وب‌سایت شرکت وابسته به شما پول می‌دهند. شبکه های تک لایه همچنین شامل طرح های وابسته پرداخت به ازای کلیک (PPC) و پرداخت به ازای سرنخ (PPL) است.

 

 

۲.    بازاریابی شبکه ای دو لایه

 

بازاریابی شبکه ای دو لایه، برخلاف بازاریابی شبکه ای تک لایه، نیاز به استخدام دارد، اما پاداش شما کاملاً به آن وابسته نیست. شما در قبال فروش مستقیم (یا ترافیک هدایت شده به یک وب سایت) و همچنین فروش مستقیم یا ترافیک توصیه شده تولید شده توسط شرکت های وابسته یا توزیع کنندگانی که انتخاب می کنید برای شما کار کنند، پاداش دریافت می کنید.

 

 

۳.    بازاریابی شبکه ای چند سطحی

 

برخی از سازمان‌های فروش مستقیم از بازاریابی چند سطحی (MLM) استفاده می‌کنند تا توزیع‌کنندگان موجود را تشویق کنند تا در ازای بخشی از فروش استخدام‌کنندگان خود، توزیع‌کنندگان جدید جذب کنند. افراد استخدام شده “پایین خط” توزیع کننده هستند. همچنین توزیع کنندگان از فروش مستقیم محصول به مشتریان سود می برند.

 

Amway، یک سازمان بازاریابی چند سطحی معروف که اقلام بهداشتی، زیبایی و مراقبت از خانه را ارائه می دهد، نمونه ای از یک سازمان فروش مستقیم شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *