بازاریابی خاکستری چیست؟

gray marketing

بازاریابی خاکستری و یا بازاریابی تاریک به تجارت و خرید یک کالا از بازار ارزان قیمت و فروش آن محصول به بازار گران قیمت است

کالاهای بازار خاکستری:

کالاهای بازار خاکستری کالاهایی هستند که خارج از کانال های توزیع مجاز توسط اشخاصی که ممکن است هیچ ارتباطی با تولید کننده کالا نداشته باشند فروخته می شوند. این شکل از واردات موازی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک کالا در یک کشور به طور قابل توجهی بالاتر از کشور دیگر باشد.

اغلب به صورت خرده فروشی اما گاهی به صورت عمده فروشی، و آن را به بازار هدف وارد می کنند. سپس آن را به قیمتی بالا می‌فروشند که سودی را فراهم کند اما کمتر از قیمت عادی بازار.

کالاهای بازار خاکستری اغلب جدید هستند، اما برخی از کالاهای بازار خاکستری کالاهای مستعمل هستند. بازار کالاهای مستعمل را گاهی اوقات بازار سبز می نامند.

gray marketing

انواع بازاریابی خاکستری:

بازاریابی خاکستری شامل ۲ دسته می باشد.

  1. کالاهای تولیدی وارداتی که معمولاً در یک کشور خاص در دسترس نیستند یا گرانتر هستند و اوراق بهادار منتشر نشده که هنوز در بازارهای رسمی معامله نشده اند. گاهی اوقات اصطلاح بازار تاریک برای توصیف معاملات مخفیانه و غیرقابل تنظیم در معاملات آتی کالا، به ویژه نفت خام در سال ۲۰۰۸ استفاده می شود. این را می‌توان سومین نوع «بازار خاکستری» دانست که تولیدکنندگان نفت در نظر گرفته‌اند یا صراحتاً مجاز نیستند.
  2. واردات اقلام ممنوعه یا محدود قانونی مانند داروهای تجویزی یا اسلحه گرم، و همچنین قاچاق کالا به کشور هدف برای جلوگیری از عوارض واردات، بازار سیاه محسوب می شود.

چه زمانی این نوع بازاریابی توسعه می یابد؟

در زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد.

به طور مثال در زمان عرضه کنسول های بازی،تعداد افرادی که خواستار آن محصول هستند بیشتر از تعداد موجودی آن کالا در سطح بازار است

پس دلالان با قیمت های بسیار بالاتر آن را به فروش می گذارند

 

برای مشاوره در فروش و بازاریابی با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *