ماتریس BCG به شرکت ها کمک میکند تصمیم بگیرند که چگونه مشاغل مختلف خود را اولویتبندی کنند.
تاریخچه:
BCG توسط بروس هندرسون در سال ۱۹۷۰ ارائه شد.
ابزاری است قدرتمند، برای مدیریت آزمایش های استراتژیک در میان تغییرات سریع و غیرقابل پیش بینی باقی می ماند.
ماتریس بوستن چگونه کار می کند؟
ماتریس بوستن بر اساس این منطق ساخته شده است که رهبری بازار منجر به بازده برتر پایدار می شود.
این ماتریس دو عامل را نشان میدهد که شرکتها باید هنگام تصمیمگیری در مورد محل سرمایهگذاری در
نظر بگیرند.
رقابت شرکت و جذابیت بازار. با سهم نسبی بازار و نرخ رشد به عنوان محرکهای اساسی این عوامل.
ماتریس به ۴ بخش تقسیم می شود که هر کدام نماد زمان مختلفی از کسب و کار شماست.
نماد های ماتریس بوستون:
سگ:
اگر محصول یک شرکت سهم بازار پایینی داشته باشد و نرخ رشد پایینی داشته باشد،
آن را یک “سگ” در نظر می گیرند
سگها میتوانند به تلههای نقدی تبدیل شوند و سرمایههای شرکت را برای
دورههای طولانی محدود کنند.
گاو:
محصولاتی که در مناطق کم رشد هستند اما شرکت سهم نسبتاً زیادی در بازار دارد،
«گاو نقدی» در نظر گرفته میشود
و بنابراین شرکت باید تا زمانی که میتواند گاو نقدی را شیر دهد.
ستاره:
محصولاتی که در بازارهای با رشد بالا هستند و بخش قابل توجهی از آن بازار
را تشکیل میدهند، «ستارهها» در نظر
گرفته میشوند و باید روی آنها سرمایهگذاری بیشتری کرد.
علامت سوال:
در بازارهایی با نرخ رشد بالا هستند، اما شرکت در آنها سهم زیادی از بازار
را حفظ نمیکند.آنها معمولاً سریع رشد می کنند اما مقادیر زیادی از منابع
شرکت را مصرف می کنند.
- برچسب ها:
- بازاریابی