بازاریابی کمین (ambush marketing) چیست؟
بازاریابی کمین اساساً عملی است که در آن یک شرکت یا برند رقیب سعی دارد محصولات خود را با رویدادهای دیگران تبلیغ کند.
تاریخچه بازاریابی کمین:
این اصطلاح توسط استراتژیست بازاریابی جری ولش، زمانی که او به عنوان مدیر بازاریابی جهانی برای امریکن اکسپرس در دهه ۱۹۸۰ کار می کرد، ابداع شد.
انواع بازاریابی کمین:
بازاریابی مستقیم:”آغاز این بازاریابی هنگامی است که یک شرکت با وجود عدم برخورداری از حقوق قانونی مانند داشتن یک حامی رسمی آشکارا به تبلیغات میپردازد.منبع:نوکارتو“
بازاریابی غیر مستقیم: به موقعیت هایی اشاره دارد که در آن یک برند سعی دارد به طور غیرمستقیم از تلاش های بازاریابی یک برند دیگر استفاده کند.
مزایا و معایب:
مانند هر استراتژی بازاریابی، تبلیغات کمین دارای مزایا و معایبی است.
مزایا:
- مقرون به صرفه بودن
- بهبود ارزش برند
- فرصتی برای استارت آپ ها برای راه اندازی کسب و کار خود
معایب:
- نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.
- مرتبط با زمان و مکان
- به تبلیغات رقبا وابسته است
با دانستن مزایا و معایب شما پی میبرید که اینگونه استراتژی مناسب کسب و کار شما میباشد یا خیر!
آیا استفاده از بازاریابی کمین قانونی است؟
با استفاده نادرست از این تکنیک بازاریابی، شرکت ها می توانند درگیر اقدامات غیرقانونی مانند نقض علائم تجاری صاحب رویداد، حق چاپ و سایر حقوق یک رویداد خاص شوند. با این حال، اگر به درستی اجرا شود، می تواند مزایای متعددی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد که برخی از برند های معروف صحت آن را ثابت کرده اند.
هدف این نوع بازاریابی:
بازاریابی کمین به طور گسترده در هر صنعت وجود دارد و هدف آن افزایش آگاهی از یک نام تجاری به روش های پنهان است.
استفاده از بازاریابی کمین در برند ها:
۱.نایک:
شرکتها میتوانند از ورزشکاران ستارهدار برای کمین بازار محصولات خود استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر ستارهای مانند مایکل جانسون در حالی که یک کالای نایک را دور گردنش میگیرد، عکسی میگیرد و لوگوی آن را آشکار کند، این یک استراتژی بازاریابی کمین به نفع نایک خواهد بود.
۲.سامسونگ:
در اکتبر ۲۰۱۱، اپل آیفون ۴S خود را در استرالیا عرضه کرد. سامسونگ، رقیب ثابت اپل، Galaxy S II خود را تقریباً در همان زمان عرضه کرد.سامسونگ بلافاصله یک فروشگاه خردهفروشی نزدیک به فروشگاه اپل راهاندازی کرد و گوشی خود را به جای ۸۵۰ دلار استرالیا که قیمت رسمی است، ۲ دلار استرالیا فروخت. این کار باعث شد در دراز مدت، سامسونگ در مقایسه با فروشگاه اپل، صف های طولانی تری داشته باشد.
- برچسب ها:
- بازاریابی
لذت بردم