اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

تصویر فردی درحال جذب کاربر

اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی بازاریابی است؛ که از افراد شناخته شده استفاده می‌کنند، تا پیام و هدف برندشان را به گوش مخاطب برسانند.

به چه کسانی اینفلوئنسر می گویند؟

به طور کلی اینفلوئنسرها، کسانی هستند که می توانند روی تصمیم و رفتار مخاطبانشان تأثیر مستقیم بگذارند.

اینفلوئنسرها شامل دو دسته می باشند: افرادی که در جهان واقعی محبوب هستند و گروه دوم؛ افرادی که در شبکه های مجازی به محبوبیت رسیده اند.

اینفلوئنسرها در چه گروه هایی می توانند فعالیت داشته باشند؟

اینفلوئنسرها در تمامی  دسته ها میتوانند فعالیت انجام دهند؛ از جمله خبری، طنز، ورزشی، بیوتی، تکنولوژی، موفقیت  و … .

در حوزه تبلیغات اینفلوئنسرها چندین دسته هستند:

  افراد مشهور(celebrity): سلبریتی ها شهرت خود را به خاطر حرفه ای که در جهان واقعی دارند؛ به دست آورده‌اند.

  واینر(vyner): به افرادی که در فضای مجازی ویدیوهای سرگرم کننده تولید میکنند؛ واینر می گویند.

  بلاگرها (blogger): فعالیت در حوزه های خاصی انجام می دهند. مانند؛ حوزه غذا ، گردشگری و … .

انواع اینفلوئنسر از منظر تعداد فالوئر:

  مگا اینفلوئنسر: مگا اینفلوئنسرها تعداد فالوئرهایشان بیش از یک میلیون می باشد.

  ماکرو اینفلوئنسرها: فالوئرهای این افراد بین صدهزار تا یک میلیون می باشد.

  میکرو اینفلوئنسرها: میکرو اینفلوئنسرها معمولاً حدود دو تا پنجاه هزار فالوور دارند و در یک حوزه خاص یا بازار کوچک فعالیت می کنند. چون جامعه مخاطبانشان کوچک تر است، پس ارتباط بهتری با فالوئرهایشان دارند؛ در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری می توانند داشته باشند.

  نانو اینفلوئنسرها: افرادی که کم تر از ده هزار فالوور دارند.

نکته ای که در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد این است که؛ این بازاریابی مربوط به یک پلت فرم (platform) خاص نیست؛ ولی مردم بیشتر در فضای شبکه های اجتماعی می‌شناسند و در ایران بیشتر با اینستاگرام عجین شده است.

چند نمونه از از اینفلوئنسرهای موفق ایرانی:

  حسن ریوندی با ۱۸.۴ میلیون فالوئر:

پیج حسن ریوندی

 

  مهناز افشار با بیش از ۱۵.۴ میلیون فالوئر:

پیج مهناز افشار

 

 

  رامبد جوان با بیش از ۱۱.۷ میلیون فالوئر:

پیج رامبد جوان

 

 

  دنیا جهانبخت با بیش از ۱۴.۵ میلیون فالوئر:

پیج دنیا

 

انواع تبلیغات اینفلوئنسری:

برای تبلیغات روش های مختلفی وجود دارد؛ که ما در این جا سه روش را بررسی می‌کنیم:

۱. add to story: این روش برای افرادی است که: 

 – بنر جذابی برای تبلیغات خود ندارند،

 – برای افرادی که می خواهند یک پست از پیج خود را به ویو (view) بالا برسانند.

 – add to story مخصوص خواننده هاست که می خواهند از آلبوم جدید خود رو نمایی کنند.

۲. محتوا آماده:

برای اینکه پیج اینفلوئنسری داشته باشید؛ باتوجه با کاراکتر (شخصیت) خودش تبلیغات را انجام می دهد، پس سعی کنید محتوای تبلیغاتتان را خودتان آماده کنید.

۳. استفاده از چهره اینفلوئنسر:

استفاده از چهره، هزینه اش نسبت به دو روش بالا بیشتر است؛ ولی تاثیرگذاری خیلی بهتری را دارا می باشد.

این روش به اینگونه است که خود اینفلوئنسر شخصاً برایتان تبلیغات را انجام می دهد.

شما کافی است چهارچوب، هدف و نکات کلیدی  کسب و کارتان را به اینفلوئنسر اعلام کنید و با خلاقیتی که خود اینفلوئنسر دارد محتوا را آماده و تبلیغات را انجام می دهد، و چون از چهره خود استفاده می کند شما را به مخاطب هدفتان نزدیک تر میکند.

نکاتی برای اینفلوئنسر مارکتینگ موفق:

۱.  در ابتدا باید مخاطب هدفتان را مشخص کنید تا بهتر بتوانید علایقشان را شناسایی کنید.   

۲.  معتبر بودن اینفلوئنسر بسیار مهم است.چرا که فرد مخاطب شما می خواهد در مورد برند شما صحبت کند و هر گونه انتخاب اشتباه میتواند آسیب بزرگی به برند شما وارد کند.

۳.  در سناریونویسی کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسر منتخب خود را محدود نکنید. با توجه به این که خود اینفلوئنسر بهتر مخاطبانش را می شناسد پس اصلاً نباید آنها را محدود کنیم؛ ولی حتما قبل از انتشار، محتوا را بازبینی کنید و ببینید که با هدف و استراتژی برند شما هم سو هست؛ یا خیر. 

۴.  حتماً سناریو خوب و قوی داشته باشید.

سناریو نویسی چیست؟ (تبلیغ نویسی)

سناریو نویسی به تمام اقداماتی که شما برای این که به مخاطب هدفتان دست پیدا کنید، انجام می دهید؛ سناریونویسی می گویند-کار به خوب و بد این سناریو ندارم- اما تاکید می کنم، برای مشاوره گرفتن از آژانس تبلیغاتی ما استفاده کنید.

نکات قابل توجه برای سناریو نویسی:

– در سناریو نویسی هدف باید کاملاً واضح باشد.

– سناریو نباید تاکیدی باشد؛ زیرا ممکن است مخاطب از تبلیغ شما خسته شود و آن را رد کند.

– اگر اینفلوئنسری طنز کار می کند؛ پس حتما در سناریو باید فان به کار رفته باشد؛ چراکه مخاطبانش عادت ندارند او را خیلی رسمی ببینند.

– هدف شما از کمپین باید مشخص باشد، مثلاً؛

قرعه کشی دارید، یا جذب مخاطب معمولی.

– اگر محصولی دارید، بهتر است نمونه ای از آنرا به دست اینفلوئنسر برسانید تا بهتر بتواند معرفی محصول را انجام دهد.

– در سناریو به شناخت علایق و سلیقه مخاطب دقت کنید.

– نقطه پایان تبلیغات شما باید کاملا مشخص باشد، این که “کال تو اکشن (call to action)”شما به چه صورت است؛ کامل در سناریو باید دیده شود.

آیا این روش بازاریابی موثر است؟

از آنجایی که ما همیشه به توصیه های یک شخص ثالث بیشتر اعتماد می کنیم؛ یا به حرف های یک دوست بیشتر اهمیت می دهیم، اینجا اینفلوئنسرها همین دوست مشترک به شمار می آیند و میتوانند روی مخاطبانشان تأثیر خوبی را بگذارند.

چگونه می توان با اینفلوئنسرها همکاری کرد؟

ارتباط با اینفلوئنسرها به دلیل حجم بالای پیام های این افراد بسیار دشوار می باشد؛ اما از طریق یک آژانس تبلیغاتی به راحتی می توانید با آنها ارتباط بگیرید.

آژانس تبلیغاتی  باماتاپ با ارتباط با ۱۳۰ اینفلوئنسر توانایی بستن کمپین اینفلونسری و همچنین اجرا آنرا دارد.

و نکته اخر 

این نوع بازاریابی نسبت به روش های دیگر هزینه بالاتری دارد؛ پس حتماً قبل از استفاده از این روش  باید مشاوره گرفت.

4 دیدگاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *